Overnatten rundstykker

Saftige og smakfulle!

Jeg bruker samme oppskrift på å lage grove og fine rundstykker. Disse inneholder ikke søtning eller salt. Dette kan du selvfølgelig tilsette om du ønsker det.

I tillegg er det nesten ikke gjær i dem. Dette gjør dem lettere å fordøye for dere som sliter med oppblåst mage, eller irritabel tarm.

Jeg lager dobbel oppskrift, når jeg er i gang, og fryser dem så fort de har kjølnet. Så er det bare å ha dem noen minutter i ovnen, og vòila; nystekte rundstykker når som helst i en travel hverdag.

Du trenger:

500 g spelt mel grovt eller fint

70 g gresskarkjerner eller solsikkekjerner 70 g linfrø

1/2 ts tørrgjær

2 ts sitronsaft

4 dl lunkent vann til fint mel, 6 dl lunkent vann til grovt mel

 

Slik gjør du:

Bland alt det tørre i en bolle. Ha i vannet og rør godt sammen. Men ikke elt. Deigen skal være klissete.

Fest plastfolie over bollen med en stor strikk, legg gjerne et kjøkkenhåndkle over for ekstra lunhet.

Settes på et lunt, men ikke varmt sted for heving over natten. Minimum 8 timer.

Morgenen etter:

Legg en haug med mel på benken, skrap ut deigen, og elt den til den ikke klisser lenger.

Form rundstykker eller ubåter, alt etter hvor store du ønsker emnene.

Sett til etterheving i en time.

Stekes i ca 15 minutter på 225 grader


 

 

#oppskrift #rundstykker #spelt #mat #bakst #overnatten #hjemmelaget #heimelaga #sukkerfri #melkefri #sunnere #litegjær

1 kommentar

Siste innlegg