Avocado – mellommåltidenes konge! LCHF

God morgen alle i hopa.

I disse slankehysteriske tider, tenker jeg å slå et slag for vår gode gamle venn med utrolig lav GI.

Glykemisk index er et tall som forteller hvor mye blodsukkeret stiger når det spises en matvare som inneholder karbohydrater. En matvare har høy glykemisk indeks når blodsukkeret stiger svært mye i løpet av de to første timene etter måltidet. En matvare som fører til at blodsukkeret stiger lite har lav glykemisk indeks. Enklet forklart betyr dette, at sultfølelsen holder seg borte lenger.

Dette er vel alfa omega når man skal få en sunnere livsstil, er det ikke?

En avokado på 150 gr (uten stein) har 240 kcal. For deg som er på LCHF: har en avocado 4 net karb! Og masse sunt fett!

Mitt tips er å ha en avocado liggende på benken til en hver tid. Da er den et enkelt og sunt valg, når du blir lysten på noe godt. Bare gjør det til en vane, at når du tar den som ligger på benken, så legger du ut en ny! Easy peasy.

Avocadoen er god å spise alene, men du kan godt tilføre krydder og urter, majones, skinke, reker, rømme, dressinger osv. Når du blir ekstra søtsugen, som for eksempel på lørdag… da tilfører du stevia og kakao, og moser godt sammen. Jeg TULLER ikke. Det er kjempe godt. Jeg kommer med innlegg på det nærmere helgen.

Kos deg med masse avocado i mellom tiden:)

Dette var min kveldsmat i går. Yummi!

 

#avocado #livsstil #sunn #LCHF #lavkarbo #GI #bedrehverdag #sunnhverdag #mellommåltid #kveldsmat #majones #smakergodt #kosthold #helse #mat #oppskrift #hjemmelaget #naturligsøt #glutenfri #melkefri #fett #protein #kos #matinspirasjon

8 kommentarer

Siste innlegg