hits

LOW FOODMAP . en liten guide

Har du hørt om FOODMAP?





 

 

FOODMAP er et engelsk ord satt sammen av begynnelsesbokstavene til bestemte sukkerarter i maten som suges dårlig opp i tynntarmen, men blir brutt ned ved gjæring i tykktarmen.

Et kosthold basert på FOODMAP-dietten begrenser matvarer som inneholder mye av slike karbohydrater (ligner litt på lavkarbo).

Helsedirektoratet gir i kosthåndboken en oversikt over hvilke matvarer som kan brukes, og hvilke som bør begrenses i en lav FOODMAP-diett.

Helsedirektoratet skriver også at å begrense matvarer med høyt innhold av FOODMAP-karbohydrater og sukkeralkoholer kan redusere fordøyelsesplager. I tillegg kan man bli bedre ved å redusere inntaket av kaffe, alkohol og kullsyre.

For å teste om dette er løsningen for din mage, bør du utelate noen av matvarene i 3 - 4 uker. For så å begynne å spise dem igjen. Da vil du merke om magen fungerer best med eller uten.

Du trenger altså ikke å kutte ut alle typer FOODMAP-rike matvarer, men selv finne ut hva du tåler dårlig, og også være oppmerksom på mengden du kan spise, uten at du får symptomer på irritabel tarm.

Regelmessig mosjon blir også sett på som viktig for å styrke tarmfunksjonen samtidig som det bidrar til å minske stressnivået i kroppen.

 

Mat med lite FOODMAP - dette kan du spise masse av

 

Frukt
Bananer, blåbær, druer, grapefrukt, kiwi, sitrusfrukter, bringebær, sitron, lime, mandarin, ananas, jordbær.
Grønnsaker
Gulrot, selleri, grønne salater, spinat, oliven, poteter, bønnespirer, agurk.
Kornprodukter
Ris, havre, polenta, mais, spelt.
Melkeprodukter
Laktosefri melk, havre, ris- og soyamelk, harde oster, laktosefri yoghurt.
Søtt
Sukker, flukose, søtningsstoffer som ikke ender på -ol. 

 

I tillegg kan du selvfølgelig spise mat som ikke inneholder karbohydrater, som for eksempel kjøtt, fisk og egg.

 

TYPISK FOODMAP-MAT - disse matvarene bør utelates, og så tilføres i små mengder, for å teste om de forårsaker oppblåst mage.
Frukt

Epler, pærer, mango, hermetisk frukt, vannmelon, honning, store mengder tørket frukt, fruktjuice.
Grønnsaker

Asparges, brokkoli, rosenkål, bønner, belgfrukter, kål, fennikkel, hvitløk.
Kornprodukter
Rug, hvete
Melkeprodukter
Melk, is, yoghurt, bløte oster.
Søtt
Sorbitol, mannitol, isomalt, maltitol, xylitol, honning.

 

 

 

Lykke til med testingen!

 

 

 

 

 

#mat #foodmap #helse #matvarer #helsegevinst #flatmage #oppblåst #mage #anbefaling #råd #mattips #sunn #bedrehverdag #hverdagsmat #sukkerfri #glutenfritt #utenmel #melkefri  #kosthold #suntkosthold #allergivennlig #livsstil

 

 

 

 

 

 

Kommentarer
Legg igjen en kommentar
smartevalg

Hei! ! Velkommen til min verden og min hverdag uten sukker. De 5 siste årene har jeg prøvd å leve helt uten raffinert sukker. Det er ikke lett. Jeg feiler innimellom, akkurat som alle andre. MEN: det er slik det er, jeg lar meg selv feile, så tar jeg meg sammen igjen, også fortsetter jeg å leve et søtt og godt liv uten det hvite sukkeret. Jeg håper du finner masse interessant å lese og spennende oppskrifter som du vil like å lage! Jeg setter stor pris på at du er innom, og jeg håper du vil bruke denne siden som ditt mat arkiv - slik som jeg gjør. Skriv gjerne noen ord til meg, om dine erfaringer om et liv uten sukker.

helgamaria@hotmail.no
Instagram smartevalg i hverdagen
Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no