hits

Hvorfor har vi søtsug? Hva kan du gjøre med det?



Hei alle!

Jeg fikk et spørsmål i går om jeg kunne komme med noen tips om hvordan bli kvitt søtsuget.

Og da måtte jeg selvfølgelig gjøre et dypdykk i dette absurde avhengighets forholdet.


 

GHRELIN, hørt om det?

Nesten som Gremlins.. husker du dem? Og de er vel egentlig passende i denne sammenhengen.. hi hi, når magen produserer GHRELIN, så blir i alle fall jeg som den slemme gremlinsen:) bare spør mannen min, om jeg er en smule amper når jeg er sulten! Ha ha ha!

GHRELIN - Det er selve definisjonen på søtsug.

GHRELIN er et hormon som frigjøres i magesekken når du er sulten, og kroppen kjenner det igjen som sultfølelse og søtsug. Når GHRELIN nivået øker(man er sulten), øker også hjernens vilje til å belønne. Og belønningen er dopamin.

Dopamin er hjernens opplevelse av glede, tilfredstillelse og belønning. For å øke dopaminnivået i kroppen, må man innta sukker, mat, alkohol eller narkotika. Tenk at kroppen faktisk ikke skiller mellom lysten på sukker og lysten på narkotika.

Er det rart at man sliter med å holde seg borte fra sukker??

Forskning viser at noen av oss har svakere toleranse for GHRELIN, og derfor har større sug etter sukker og alkohol, og at de derfor har en tendens til å spise og drikke for mye.


 

Jeg har bestemt meg.

  - igjen for å leve sukkerfritt, det er så mange fordeler ved det, og de kan vi komme tilbake til ved et senere tidspunkt, eller du kan lese innlegget mitt fra 2014, om hvordan sukker påvirker kroppen HER , men for å komme over sukkersuget, er det viktig å være standhaftig den første uken. Det er lurt å ikke falle for fristelsen, å bruke kunstige søtstoffer, de trigger hjernen til å bli mer søtsugen. Bruk heller naturlige søtningsmidler, som for eksempel. honning eller stevia.

Tenk at etter bare 5 - 7 dager, så synker GHRELIN nivået, drastisk, og man vil lettere kunne avstå fra kaker, snop og brus. Etter en uke til, så er alt mye lettere.

Så hold ut folkens, dette får vi til!

Skulle søtsuget fortsatt plage deg etter 14 dager, så bør man øke dopaminnivået med andre former for belønning, da vil søtsuget fort komme inn i et nytt mønster, og bli enda lettere å takle.

Forslag til andre typer belønning for hjernen er:

En god kopp te

Teen nytes enda bedre sammen med venner

 Høre på god musikk

 Spise et godt måltid god mat, med lav GI

og da er kanskje det vi kaller for Clean Eating noe for deg? HER kan du lese om Clean Eating.

 

#sukkerfri #søtsug #cleaneating #sukkerfritt #tips #sug #sukker #belønning #smartevalg #naturligmat #sukkersug

Kommentarer
Legg igjen en kommentar
smartevalg

Hei! ! Velkommen til min verden og min hverdag uten sukker. De 5 siste årene har jeg prøvd å leve helt uten raffinert sukker. Det er ikke lett. Jeg feiler innimellom, akkurat som alle andre. MEN: det er slik det er, jeg lar meg selv feile, så tar jeg meg sammen igjen, også fortsetter jeg å leve et søtt og godt liv uten det hvite sukkeret. Jeg håper du finner masse interessant å lese og spennende oppskrifter som du vil like å lage! Jeg setter stor pris på at du er innom, og jeg håper du vil bruke denne siden som ditt mat arkiv - slik som jeg gjør. Skriv gjerne noen ord til meg, om dine erfaringer om et liv uten sukker.

helgamaria@hotmail.no
Instagram smartevalg i hverdagen
Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no