Hva er Clean Eating?

Hva betyr Clean Eating?

Direkte oversatt betyr det å spise rent.

Ren mat er så nær sin naturlige form som mulig -ubehandlet, minimalt håndtert fra kilde til butikk, og  aller helst uten emballasje.


Ring og armbånd fra Arts & Carfts på Kvadrat

For mange betyr Clean Eating, også å spise økologisk.

Mange mener at det er for dyrt å spise økologisk, og det er helt klart, at om du kaster alt du har i kjøkkenskapene, og må kjøpe alt inn på ny, da blir det fort veldig dyrt.

Jeg anbefaler deg å begynne i det små. Bytte ut noen varer etter hvert som du går tom av en matvare, så bytter du den ut med et bedre alternativ, om det finnes. Jeg anbefaler deg å kjøpe den beste kvaliteten du har råd til. 

Der budsjettet tillater det, investere i økologisk kjøtt, egg og meieriprodukter.

Det aller viktigste grepet du må gjøre er å kvitte deg med alle halvfabrikater. Slik som posesauser og gryteretter i pose.

Hvor skal man begynne da?

Det er jammen ikke lett å navigere rundt i et hav av tilgjengelige alternativer. Det kan være forvirrende å litt vanskelig i begynnelsen. Derfor har jeg tatt for meg de store matvaregruppene og prøvd å avmystifisere disse, for å hjelpe deg å navigere i all denne maten ..

Noen frukt og grønnsaker inneholder høyere nivåer av sprøytemiddelrester enn andre. Her er de som er verdt å kjøpe økologisk:

Frukt og grønt

✹ Epler

✹ Gulrøtter

✹ Selleri

✹ Druer

✹ Salat, inkludert spinat og grønnkål

✹ Fersken og nektariner

✹ Paprika

✹ Poteter

✹ Jordbær

✹ Tomater

Kjøtt og egg


Husdyr som er gress-matet og som kommer fra økologisk husdyrhold, vil ha hatt et mer avslappet liv og bedre kvalitet på kostholdet, enn husdyr fra ordinære gårder.

Som en konsekvens av dette, vil deres kjøtt inneholde høyere nivåer av anti-inflammatoriske omega-3 fettsyrer.

Det er også mindre sannsynlighet for at de har blitt behandlet med antibiotika, som kan ha en skadelig effekt på vår helse.

 Kjøtt - lam, okse, svin, vilt, kanin

Fjørfe og vilt - and, kylling, kalkun, fasan, vaktel, perlehøns, høne, egg, gås

BEST for deg - 100% gress-matet og organisk

BRA for oss alle - Frittgående

 

Fisk og skalldyr

Vilt fanget fisk, i stedet for oppdrettsfisk, vil ha en overlegen fettsammensetning - med flere sunne omega-3 fettsyrer.

Det er imidlertid en stor andel av oppdrettsfisk tilgjengelig i butikkene, så se etter 'bærekraftig fanget "fisk. 

Dersom du er heldig nok til å bo nær, kjøp direkte fra kaia.

Når du kjøper frosne skalldyr som reker, se etter de som er frosset i skallet - disse er ikke oppbevart i salt lake, som sine skrelte kolleger.

Fisk - Laks, ørret, makrell, sardiner, sei, kveite, piggvar, torsk, hyse

Skalldyr - reker, kamskjell, blekksprut, blåskjell, muslinger, krabbe

BEST for deg- vilt fanget og bærekraftig fisket

BRA for oss alle - Bærekraftig oppdrettsfisk  

 

Melkeprodukter

Økologisk husdyrhold behandler ikke dyrene med hormoner og antibiotika. Kjøper du økologiske melkeprodukter, vet du at du spiser rent.

Lyst til å prøve noe helt annet? 

Nøttemelk laget fra grunnen av med mandler, cashew og hasselnøtter er deilig, eller du kan prøve kokos produkter, inkludert kokosmelk, fløte og yoghurt.

Melk, yoghurt, ost og smør inkludert geit, sau og ku produkter

BEST for deg - Organisk

BRA for oss alle - Lokalt kjøpt

 

Belgfrukter, nøtter og frø


Dette er et næringsrikt tillegg til ethvert kosthold, hver med sine egne unike egenskaper. De kan brukes som mellommåltid, og setter sitt preg på et bredt utvalg av retter.

Belgfrukter og bønner - linser, erter, alfalfa, hagebønner, kidneybønner, bred bønner, kikerter

Nøtter - usaltede mandler, peanøtter, pekannøtter, pistasjnøtter, valnøtter, hasselnøtter, macadamia nøtter, cashewnøtter, kastanjer, kokos

Frø - Chia, lin, sesam, gresskar, solsikke, hamp, pinjekjerner

Korn - quinoa, bokhvete, havre, helkorn bygg, ris (vill, brun / svart / rød), hirse

Matfett og salat oljer



Animalsk fett er ideelt matfett, fordi det er rikt på mettet fett, som er stabilt ved høye temperaturer.

For vegetarianere er kokosolje eller raps, stabile matoljer, og de er en stor kilde til sunne omega-3 fettsyrer.

De umettede planteoljene som avocado, gresskar og valnøtt, samt kaldpresset olivenolje, er perfekt til dressinger og kalde retter.

Disse umettede oljene er svært delikate og skades lett ved høye temperaturer, noe som påvirker deres rike smak og vil være skadelig for deres ernæringsmessige fordeler.

Fett animalsk - smør, and og gås fett, smult

Plante fett - kokos, Chia, avokado, oliven, gresskar, solsikke, sesam, valnøtt, raps og nøttesmør

Krydder

En tommelfinger innen smakstilsetninger er: Unngå krydderlandinger som du kjøper i butikken. Disse er tilsatt store mengder salt og konserveringsmidler. Bruk rene krydder, friske eller tørkede, og bland dem selv i matlagingen.

Du kan også lage egne krydderblandinger om du ønsker det. HER er oppskriften på mitt hjemmelagde tacokrydder.

Krydder og urter - brukes friske eller tørkede, vaniljestenger, eddik (balsamico, økologisk eple cider), tabasco (original), hvitløk granulater, chili flak, sennepspulver, salt, helst Himalaya havsalt, sort pepper, kapers, oliven, sjø grønnsaker (nori og tare)

Buljonger - tomatpuré, biff / kylling / grønnsaksbuljong,helst hjemmelaget eller velg en god kvalitet, med lavt saltinnhold

Drikkevarer


Hver morgen drikker vi Aloe Vera.

Visste du at Aloe Vera er en grønnsak? 1 av 5 er i boks før vi har startet dagen. Aloe Vera med tranebær smak får du HER

Du kan drikke alt som ikke inneholder tilsatt sukker, søtningsmidler og koffein. De reneste alternativer er:

Drikker - vann fra springen, kokosvann (ikke fra konsentrat), mineralvann(farris), urtete, vegetabilsk juice (ikke fra konsentrat), grønnsak og frukt juice (ikke fra konsentrat)

 

#cleaneating #eatclean #kosthold #spisrent #renmat #økologisk #organisk #naturlig #aloevera

Kommentarer

fitnesskaroline.blogg.no

19.10.2015 kl. 17:43
Heisann :)

Fin blogg du har ! :)

Er opptatt av mye av deg samme som deg.

Ta en titt på bloggen min, så kan vi følge hverandre hvis du vil ;)

smartevalg

19.10.2015 kl. 19:14
fitnesskaroline.blogg.no: så koselig, ja det skal jeg gjøre:)
Legg igjen en kommentar
smartevalg

Hei! ! Velkommen til min verden og min hverdag uten sukker. De 5 siste årene har jeg prøvd å leve helt uten raffinert sukker. Det er ikke lett. Jeg feiler innimellom, akkurat som alle andre. MEN: det er slik det er, jeg lar meg selv feile, så tar jeg meg sammen igjen, også fortsetter jeg å leve et søtt og godt liv uten det hvite sukkeret. Jeg håper du finner masse interessant å lese og spennende oppskrifter som du vil like å lage! Jeg setter stor pris på at du er innom, og jeg håper du vil bruke denne siden som ditt mat arkiv - slik som jeg gjør. Skriv gjerne noen ord til meg, om dine erfaringer om et liv uten sukker.

helgamaria@hotmail.no
Instagram smartevalg i hverdagen
Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits