Mat for godt humør og energi hele dagen

 

Javel, så er klokken tre, og du har sittet foran en dataskjerm hele dagen, og du er definitivt sliten. Dessverre, mens arbeidsdagen nærmer seg slutten, er sjansen stor for  at du har mye igjen av dagen! Rush trafikk, lage middag, gå tur og mate hunden, ungene må kjøres på aktivitet, så må det trenes og du må kanskje til og med ta noe husarbeid før sengetid. Jeg regner med at du kjenner deg igjen..




Trøtthet bryter oss ned, ikke bare fysisk, men også følelsesmessig. Trøtthet bryter ned immunforsvaret, noe som gjør oss langt mer utsatt for sykdom og depresjon.Derfor det er veldig viktig at vi tilfører riktig drivstoff. Drivstoff som øker humøret og energien naturlig, slik at vi unngår å ty til koffein og sukker-fylt snacks. Sukker og koffein kan gi deg en midlertidig boost, men de vil ikke gjøre kroppen din noe godt i det lange løp; de vil bare sinke deg, og gjøre deg enda mer sliten!




Så neste gang du føler deg litt kvessen, og lysten på noe godt kommer for fullt, ha noen av disse energigivende matvarene for hånden og se selv hvor godt de hjelper deg å komme gjennom resten av dagen.




Laks
Laks er en god kilde til energi-boosting og har essensielle omega-3 fettsyrer, som er viktig for energiproduksjon, hjernens aktivitet og blodsirkulasjonen. I tillegg er den veldig bra for å opprettholde hjertets helse! Et flott stykke laks anbefales sterkt.




Banan
Bananer er en av verdens beste matvarer til å forsyne kroppen med energi. Rik på kalium og B-vitaminer, gjør at bananen fordøyes langsomt og gir deg energi over tid. Det høye innholdet av vitaminer og karbohydrater, gjør at du føler deg mett, og banan bidrar til god fordøyelse og holder blodsukkeret stabilt.



Kokosnøtt
Oljene som finnes i kokos er en super næringsrik kilde til energi, som først og fremst består av medium chain triglyserider, dette er en type fett som blir omgjort til energi raskt og effektivt. Kokos blir utnyttet av kroppen til å faktisk produsere energi i stedet for å lagre den som fett. Det er det vi vil! Kokos er en fantastisk matvare som hindrer deg i å føle deg svak i løpet av dagen.




Linser
Linser og andre belgfrukter, som bønner og kikerter, bidrar til å stabilisere blodsukkernivået og forhindre at ettermiddagen krasjer. Ja ,du har vel også kjempet deg gjennom ettermiddagen, mange ganger før... Bare må ha sjokolade NÅ..! Ved å innlemme linser i lunsjen din, strekker du energinivået litt lenger, og unngår dumpen helt.





Egg
Egg er en helt fantastisk kilde til jern og protein! De er også naturlig rike på B-vitaminer, som konverterer maten til energi. Egg gir deg garantert en bærekraftig energi som vil vare hele dagen.





Grønnkål
Grønnkål er virkelig superfood! Høyt innhold av vitaminer og mineraler, gjør grønnkål til en av de beste grønnsakene du kan fore kroppen din, og er en ekte energi booster som gir deg de essensielle mineralene; kobber, kalium, jern og fosfor. For å få mest mulig av energifordelene til denne super veggisen, koker du den, i stedet for å spise den rå, fordi det gjør det lettere for kroppen å fordøye og absorbere alle de viktige næringsstoffene.




Ingefær Te
Glem ettermiddagskaffe!! Ta en ingefær te i stedet! Ikke bare vil kaffen holde deg oppe hele natten og forstyrre kroppens klokke, koffein er også kjent for å bidra til nervøsitet, økt hjertefrekvens og rastløshet. Ikke særlig morsomt! Ingefær-tilført te er fylt med antioksidanter og næringsstoffer som gir deg den ettermiddags boosten du trenger, uten koffeinens konsekvenser. Alt du trenger å gjøre er å koke vann med litt frisk ingefær i 5-10 minutter og tilsette noen dråper sitron. NAM!




Nøtter
Mandler, cashewnøtter og hasselnøtter har høyt innhold av magnesium, som spiller en viktig rolle i å konvertere sukker til energi, og er også fylt med fiber for å holde blodsukkernivået jevnt. Ha en pose ved skrivebordet, og bare en håndfull kl. 1500 vil gi deg mer langvarig energi enn en kopp kaffe noensinne vil.




Quinoa
Quinoa (uttales kinwah). Er et glutenfritt korn som inneholder mer protein enn noen annen form for korn eller ris. Det er så rikt på aminosyrer at det blir ansett som en komplett proteinkilde; høy i lysin, metionin og cystein. I tillegg, er det også høyt på folat, magnesium, fosfor og mangan, som gjør Quinoa til en næringsstoff-pakket kilde til et vedvarende energinivå. Dette er den ultimate mat for å øke humøret!




Goji bær
Goji bær har vært brukt i tusenvis av år i kinesisk medisin for å bidra til å øke energi, og styrke dannelsen av hormoner. De øker kroppens evne til å håndtere stress og styrker det gode humør og hukommelsen, samtidig som bærene gir deg stå-på energien, du trenger for å komme gjennom dagen! Og de smaker ganske bra også. Hva mer kan du ønske deg?




Asparges
Det er ingen hemmelighet at lavt energinivå har en stor effekt på humøret, og det er ingenting verre enn å føle svak og nedfor! Heldigvis kan du øke stemningen med asparges. Det er en av de beste plantebaserte kilder til tryptofan som bidrar til å skape serotonin, en av hjernens primære humørregulerende nevrotransmittere. Det høye nivået av folat gjør også at du kan bruke asparges i stedet for energidrikk:) 




Raw Kakao
Ok, ok, vi får søtsug.

Noen ganger trenger du en liten smak av sødme på ettermiddagen. Og det er ingenting galt med det, hvis du gjør det på riktig måte! Ved å tillate deg selv en liten godbit nå og da, vil du mest sannsynlig stoppe eventuelle dypdykk i sukkerhimmelen i fremtiden. Småknasking på mørk sjokolade gir energi til kroppen, da mørk sjokolade er en utmerket kilde til jern og magnesium. Du må bare sørge det er minst 70 prosent!

 

#mat #smartmat #sunt #energi #sjokolade #energiløs #trøtt

Kommentarer
Legg igjen en kommentar
smartevalg

Hei! ! Velkommen til min verden og min hverdag uten sukker. De 5 siste årene har jeg prøvd å leve helt uten raffinert sukker. Det er ikke lett. Jeg feiler innimellom, akkurat som alle andre. MEN: det er slik det er, jeg lar meg selv feile, så tar jeg meg sammen igjen, også fortsetter jeg å leve et søtt og godt liv uten det hvite sukkeret. Jeg håper du finner masse interessant å lese og spennende oppskrifter som du vil like å lage! Jeg setter stor pris på at du er innom, og jeg håper du vil bruke denne siden som ditt mat arkiv - slik som jeg gjør. Skriv gjerne noen ord til meg, om dine erfaringer om et liv uten sukker.

helgamaria@hotmail.no
Instagram smartevalg i hverdagen
Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits