Aldri mer bakrus!

Vil du unngå bakrus?




Nå i julebord sesongen kan det bli mye alkohol, og ikke minst mye mat. Den maten som blir servert, er ofte feil i forhold til hva kroppen trenger hjelp til å fikse. Er det buffet er du heldig, for da kan du styre selv hva du putter på tallerkenen. Husk å fylle halve tallerkenen med grønnsaker og salat, og den andre halvdelen fyller du med smarte proteiner. Da er du laangt på vei for å hindre bakrusen! Her i Norge er det jo som regel tradisjonell julemat, og den er jo ikke helt optimal for å forhindre bakrus. Da kan det være lurt å forberede kroppen noen timer før..

 

Hold deg hydrert!

På selve dagen, og dagen etter.

Jeg gjør en bevisst innsats for å drikke 6-8 glass vann, og eller nok av urtete eller utvannet juice  Selv mild dehydrering kan føre til hodepine og kombinert med den vanndrivende effekten av alkohol er det viktig å opprettholde væskeinntaket. Regelmessig te og kaffe teller også for væskeinntaket, men koffeinholdige drikker bør ikke være din fulle dagskvote. Jeg sliter noen ganger med å drikke nok vann, når det er kaldt, så jeg tar et fullt glass vann til med meg om natten og starter dagen med det.

 

Forberedelser på selve dagen:

Ikke bli fristet til å hoppe over måltider, for å spare kalorier før drikkingen. Alkohol leverer bare tomme kalorier. Det å unngå ordentlige måltider for å kompensere for en kveld på fylla, betyr at du går tom for verdifulle næringsstoffer. Og det er jo akkurat nå kroppen din trenger disse næringsstoffene for å hjelpe til med detoxingen/avgiftningen.




Jeg holder meg til én type drikke og jeg velger lys sprit, fordi den har en tendens til å ha lavere innhold av kjemiske biprodukter som kan forverre en bakrus  Jeg tar sikte på å drikke alkoholholdige drikker og veksler med juice, vann eller brus - annen hver gang. Det går i alle fall fint i begynnelsen av kvelden:)

Hva du skal spise neste morgen?




Min beste "morgenen etter " frokost er en omelett full av grønnsaker. Jeg elsker tomater for vitamin C, og løk for deres lever vennlige svovelforbindelser. Sopp tilfører viktige B vitaminer. Hvis jeg har spinat for hånden, legger jeg til en sjenerøs håndfull fordi det er en stor kilde til folat som hjelper kroppen å reparere DNA. Egg er et utmerket valg for morgenen etter, fordi de gir kolin et næringsstoff som støtter leveren. Legg til et dryss av kajennepepper, eller en hakket chili for å øke blodsirkulasjonen og starte oppbygningen av ødelagte celler. Hvis du ikke orker en tilberedt frokost, ta deg en smoothie laget med frukt som bananer, appelsiner eller kiwi - disse er rike på kalium som bidrar fylle elektrolytter som er tappet på grunn av den vanndrivende effekten av alkohol .

 

#julebord #alkohol #bakrus #sprit #mat #sunn #sunt #omelett #vann #avgiftning #julemat #vanntap #fyll #fylla #frokost #buffet #grønnsaker #kroppen #kropp #desember #advent #kos #ventetid #

Kommentarer
Legg igjen en kommentar
smartevalg

Hei! ! Velkommen til min verden og min hverdag uten sukker. De 5 siste årene har jeg prøvd å leve helt uten raffinert sukker. Det er ikke lett. Jeg feiler innimellom, akkurat som alle andre. MEN: det er slik det er, jeg lar meg selv feile, så tar jeg meg sammen igjen, også fortsetter jeg å leve et søtt og godt liv uten det hvite sukkeret. Jeg håper du finner masse interessant å lese og spennende oppskrifter som du vil like å lage! Jeg setter stor pris på at du er innom, og jeg håper du vil bruke denne siden som ditt mat arkiv - slik som jeg gjør. Skriv gjerne noen ord til meg, om dine erfaringer om et liv uten sukker.

helgamaria@hotmail.no
Instagram smartevalg i hverdagen
Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits