Stoppe aldring?

 

Alle typer mat du spiser, forårsaker biokjemiske reaksjoner i kroppen din. Noen matvarer trigger aldringen, mens andre matvarer bidrar til å bekjempe aldring.

Spiser du feil mat regelmessig, kan du se og føle deg 10 år eldre enn din virkelige alder! 

Ved å spise riktig mat, over tid, kan du fort se 5-10 år yngre enn din virkelige alder. Når vi snakker om aldring, er det ikke bare rynker i huden eller hvor tykt håret ditt er. Vi snakker også om faktorer som du ikke kan se, for eksempel hvor godt organene dine fungerer, og om leddene er optimale.


Jeg er sikker på at du er enig i at dette er mye viktigere enn bare hvordan du ser ut på overflaten.



La oss avklare en enkel biokjemi i kroppen din:

Hvis det er for mye sukker i kroppen, kan  protein molekyler krysse-link med sukker molekyler. Når denne kryssbinding prosessen har skjedd, blir de nye sukkerproteinene kalt avanserte glycation sluttprodukter (AGEs). Den menneskelige kroppen gjenkjenner ikke AGEs som normalt,og vil produsere antistoffer som forårsaker betennelse i indre organer og i huden. Da fremskyndes aldringsprosessen i kroppen din, og over tid vil dine organer, ledd og hud bli eldre en de egentlig er. AGEs bryter ned collagen, og dermed elastiteten i huden. Jo mer sukker du spiser, enten behandlet eller naturlig, desto flere AGEs blir produsert.

 

Så med det sagt, hva er en av de største faktorene som øker produksjonen av AGEs inne i kroppen din?

Hvete (ja, til og med "hel hvete") 

Her er et lite kjent faktum som ikke blir nevnt av de massive markedsføringskampanjene fra de gigantiske matvareselskapene som ønsker deg til å tro at "hel hvete" er sunt for deg. Faktum er at hvete inneholder en svært uvanlig type karbohydrat (som ikke finnes i andre matvarer) kalt Amylopectin-A, som i noen tester hever blodsukkeret HØYERE enn selv rent sukker.

Dette betyr at hvete-baserte matvarer som brød, bagels, frokostblandinger, muffins og andre bakevarer ofte fører til mye høyere blodsukkernivå enn de fleste andre karbohydratkilder.


Jo høyere gjennomsnittlig blodsukkernivået er over tid, jo flere AGEs dannes inne i kroppen, noe som gjør at du eldes raskere. Hvete hever blodsukkeret MYE høyere enn havre, og dette vil igjen føre til raskere aldring hvis du spiser hvete ofte.

Du har sikkert også hørt om de potensielle helseskadelige effekter av gluten. Et annet problematisk stoff som finnes i hvete, som kan føre til betennelse i fordøyelsessystemet, og er enda en grunn til å redusere eller eliminere hvete- baserte matvarer i kostholdet ditt. Kroppen din vil takke deg ved senere aldring og du vil se yngre ut!

Å miste kroppsfett er vanligvis en annen morsom bivirkning av å eliminere eller redusere hvete i kosten!

Hvete er bare en av flere matvarer som trigger dannelsen av AGEs, jeg vil komme med flere innlegg om dette etter hvert.

Have a good one!

#sukker #aldring #AGE #hvete #glutenfritt #gluten #mat #sunt #ung #proteiner #helseskadelig #blodsukker #hud #rynker #elastisk #collagen

 


 

 

 

 

Kommentarer
Legg igjen en kommentar
smartevalg

Hei! ! Velkommen til min verden og min hverdag uten sukker. De 5 siste årene har jeg prøvd å leve helt uten raffinert sukker. Det er ikke lett. Jeg feiler innimellom, akkurat som alle andre. MEN: det er slik det er, jeg lar meg selv feile, så tar jeg meg sammen igjen, også fortsetter jeg å leve et søtt og godt liv uten det hvite sukkeret. Jeg håper du finner masse interessant å lese og spennende oppskrifter som du vil like å lage! Jeg setter stor pris på at du er innom, og jeg håper du vil bruke denne siden som ditt mat arkiv - slik som jeg gjør. Skriv gjerne noen ord til meg, om dine erfaringer om et liv uten sukker.

helgamaria@hotmail.no
Instagram smartevalg i hverdagen
Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits